جستجوی در تمامی مقاصد

    رزرو اقامتگاه بوم گردی، هتل و کلبه های ابرکوه - استان یزد

    مرتب سازی:

    نتایج جستجو 10 اقامتگاه

    • روستاهای ابرکوه - استان یزد

    اقامتگاه ‌های بوم گردی ابرکوه - استان یزد برروی نقشه

    (برای دیدن اقامتگاه های نزدیک برروی نقشه، بزرگنمایی را کم کنید)

    درباره ابرکوه - استان یزد

    شهرستان تاریخی و توریستی ابرکوه در استان یزد و فاصله 150 کیلومتری جنوب غربی مرکز استان (شهرستان یزد) واقع شده است. ابرکوه در میان سه مکان مهم توریستی و گردشگری ایران یعنی استان های فارس و اصفهان و شهرستان یزد قرار دارد. شهر کهن و باستانی ابرکوه بیش از 400 اثر تاریخی دارد که 143 مورد آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و به همین دلیل این شهر جزو 14 شهر نمونه گردشگری کشور به شمار می آید. ابرکوه در گذشته با نام ابرقو نیز شناخته می شده و مردم این شهر به زبان فارسی و گویش ابرقویی سخن می گویند.

    ویژگی های شهری و معماری اقامتگاه ها

    اقامتگاه های بوم گردی ابرکوه با توجه به قدمت تاریخی شهر و آب و هوای خشک و بیابانی منطقه اغلب خانه هایی قدیمی با معماری کاملا سنتی و بومی ساخته شده از خشت و گل هستند که وجود بادگیر در بعضی از اقامتگاه ها نماد اصالت خانه می باشد. خانه های بومی و اقامتگاه های سنتی ابرکوه محل مناسبی برای تجربه خاطره انگیز زندگی در خانه ای قدیمی و لذت بردن از آرامش و سکوت در دل کویر باصفای منطقه می باشد.

    رسومات و آئین بومی

    مردم ابرکوه همچون سایر هموطنان خود به آداب و رسوم گذشته ها معتقد و پایبند هستند. شب پنجه، پخت بلک بیست و هفتمی در ماه مبارک رمضان، مهره کوزه انداختن در چهارشنبه سوری، پخت آش امام حسین (ع) و شده بردن در ماه محرم از مراسمات جالب ابرکوهی هاست. بومیان ابرکوه شب بیست و هفتم ماه رمضان را شب کشته شدن قاتل حضرت علی (ع) می دانند و به همین دلیل در این شب به شادی و برگزاری جشن می پردازند و مراسمات مهمی همچون خاستگاری، بله برون، عروسی و عقدکنان را در این شب برگزار می کنند و همچنین با اعتقاد به برکت و افزایش رزق و روزی در این شب نوعی نان محلی به نام بَلُکِ می پزند.

    صنایع دستی و سوغات

    قالی بافی، کرباس بافی، چنته بافی، محصولات نمدی و گلیم بافی از قدیمی ترین هنرهای دستی بومیان ابرکوه می باشد. درنجوش، گیپو، شرشرک ذرت، خورشت ریزدار ترش و مطنجینه نیز غذاهای لذیذ محلی و سنتی این شهرستان می باشد.

    اماکن مهم تاریخی و دیدنی ابرکوه

    شهرستان ابرکوه از قدیمی ترین و تاریخی ترین شهرهای ایران است که از دیرباز مورد توجه توریست های خارجی و گردشگران داخلی بوده است. مسجد جامع شهر، درخت سرو کهنسال 4500 ساله، خانه تاریخی آقازاده، قلعه شهرسب، یخچال خشتی، گنبد سنگی هک، گنبد سیدون علی نقیا، مناره های نظامیه، قلعه فیروز آباد و قلعه نو، خندق های سنگی، سرداب فیروز آباد، پارک جنگلی فراغه، آستان مقدس امامزاده احمد (ع)، مسجد بیرون، قلعه خسروآباد، آرامگاه پیر حمزه سبزپوش، قلعه حاجی خان، گنبد عالی، قلعه رباط، خانه صولت (موزه مردم شناسی) و موزه عبرت از مهم ترین و دیدنی ترین جاذبه های گردشگری این شهر به شمار می آیند.

    مسجد جامع ابرکوه بنایی چهار ایوانی با قدمتی مربوط به دوره ایلخانی دارای دهلیز، شبستان و محراب است، وجود 2 محراب از ویژگی های شاخص و منحصر به فرد این مسجد تاریخی می باشد.

    درخت سرو کهنسال ابرکوه با قدمت حدود 5 هزارسال جزو پیرترین موجودات زنده دنیا و سومین اثر طبیعی ثبت شده در فهرست آثار طبیعی ملی ایران می باشد.

    سرداب فیروز آباد با قدمتی مربوط به دوره قاجاریه در روستایی به همین نام قرار دارد و در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است. سرداب همانطور که از نامش پیداست محلی برای خنک نگه داشتن آب بوده است و در گذشته کشاورزان در کنار زمین های کشاورزی خود با خشت و گل سرداب می ساختند تا برای آبیاری زمین هایشان از آن استفاده کنند.

    بهترین فصل سفر

    شهر باستانی و کهن ابرکوه به دلیل قرارگیری در منطقه ای کویری و کبود بارش باران از آب و هوایی گرم، خشک و بیابانی برخوردار است. بنابراین از نظر شرایط آب و هوایی فصل پاییز و اوایل فصل بهار بهترین زمان سفر می باشد.

    گردشگران و مسافران عزیز چنانچه قصد سفر به شهر تاریخی ابرکوه را دارید می توانید از سایت یواسپیس اقامتگاه بوم گردی و یا خانه بومی مورد نظر خود را به صورت آنلاین رزرو نمایید، یواسپیس، پلتفرم خدمات بوم گردی با ارائه فهرست اقامتگاه های بوم گردی اطلاعات کامل و جامعی مانند عکس و قیمت از بهترین و پرطرفدارترین بوم گردی های ابرکوه در اختیار شما می گذارد.