جستجوی در تمامی مقاصد

    رزرو اقامتگاه بوم گردی، هتل و کلبه های سی سخت - استان کهگیلویه و بویراحمد

    شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد

    بوم گردی های شهرهای اطراف

    • روستاهای سی سخت - استان کهگیلویه و بویراحمد

    اقامتگاه بوم گردی های سی سخت برروی نقشه

    (برای دیدن اقامتگاه های نزدیک برروی نقشه، بزرگنمایی را کم کنید)

    درباره سی سخت - استان کهگیلویه و بویراحمد

    سی سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد جای دارد و مرکز شهرستان دنا می باشد. شهر سی سخت از شمال به استان چهارمحال و بختیاری، از شرق به استان اصفهان، از غرب به شهر دهدشت و استان خوزستان و از جنوب به شهر یاسوج (مرکزاستان) متصل است. سی سخت در 35 کیلومتری یاسوج واقع شده است. این شهر در دامنه کوه دنا (بلندترین کوه رشته کوه زاگرس) جای گرفته و هفتمین شهر مرتفع ایران است. چنانچه قصد سفر به سی سخت را دارید، سایت یواسپیس، پلتفرم خدمات بوم گردی با ارائه فهرست اقامتگاه های بوم گردی به شما این امکان را می دهد تا با رزرو آنلاین خانه بومی ها و اقامتگاه های سنتی از طبیعت گردی در این شهر زیبا نهایت لذت را ببرید.

    آداب و رسوم متداول سی سخت

    مردم این شهر مانند همه مردم با فرهنگ ایران زمین، دارای مراسم کهن می باشند که از قرن ها پیش تاکنون آن را به جا آورده اند. در ادامه به توضیح برخی از آنها می پردازیم:

    چاله گرم کنون: در این سنت قدیمی، فقیر و غنی یک روز مانده به عید نوروز به منظور گرم نگه داشتن اجاق خانه و برکت سفره صاحبخانه، غذای محلی لذیذی می پزند تا همه اهل خانه از آن میل کنند.

    پیمان های عشایری: در سی سخت، احترام گذاشتن به پیمان همه طوایف عشایری، لازم است و شخص پیمان شکن در جامعه، انگشت نما و بی اعتبار می شود. در گذشته، حتی در هنگام جنگ و اختلافات محلی، احترام گذاشتن به پیمان ضرورت داشته است.

    مهم ترین جاذبه های گردشگری سی سخت

    این شهر دارای مناظر طبیعی بکر و چشمه های جوشان است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. آبشار کوه گل، آبشار بهرام بیگی، آبشار تنگه نمک، آبشار توف شاه، چشمه میشی، چشمه سرد، چشمه تاگی، دشتک، دریاچه کوه گل، غار ده شیخ، غار نول و کوه دنا تنها برخی از زیبایی های سی سخت به شمار می آید. در ادامه به معرفی برخی از جاذبه ها می پردازیم:

    آبشار کوه گل: کوه گل نام قسمتی از طبیعت دنا است که دارای چشمه های آب معدنی، دریاچه های فصلی بی نظیر و دامنه های پوشیده از گل می باشد.

    آبشار بهرام بیگی: این آبشار در روستای دلی بهرام بیگی (سمندی) در شمال غربی سی سخت واقع شده است. در این آبشار، آبی بسیار خنک و گوارا به سمت دره های پر پیچ و خم که پوشیده از درختان چنار و گردو می باشند، سرازیر می شود.

    غار ده شیخ: این غار یکی از شگفت انگیزترین غارهای شناخته شده ایران است به طوری که به آن لقب «علی صدر2» داده اند. غار ده شیخ در نزدیکی روستای کریک واقع شده و از ویژگی های منحصر به فردی نیز برخوردار می باشد.

    چشمه میشی: بزرگترین و پرآب ترین چشمه سی سخت، چشمه میشی است که در پایین گردنه بیژن قرار گرفته است. چشمه میشی علاوه بر تامین آب اشامیدنی شهر، زمین های زراعی ده بزرگ سی سخت را نیز آبیاری می کند.

    ارزشمندترین سوغات و صنایع دستی

    سوغات سی سخت متنوع می باشد که طرفداران زیادی دارد. عسل طبیعی کوه دنا، انواع کشمش ها، گردو، رب انار، آبغوره، بادام شیرین و بادام کوهی و آلوچه تنها برخی از آنها می باشند.

    صنایع دستی این شهر بسیار زیبا و هوشمندانه است. هنرمندان زیادی در سی سخت هستند که برای شهرشان صنایع دستی فاخری را خلق می کنند. جاجیم، گلیم، سفره دست بافت، آینه دان، سجاده، نمد مالی و گبه از صنایع دستی معروف سی سخت می باشند.

    خوش طعم ترین غذاهای محلی سی سخت

    غذاهای سنتی این شهر با گذشته مردمانش عجین شده است و به دلیل عشایری بودن این منطقه در گذشته، غذاهای محلی معمولاً از محصولات و فرآورده های تولید شده توسط خود مردم تهیه می شد. نان کلگی، گرده ذرتی، شلشلی، تکو، گرده زیر چاله و نارنجی از نان های سنتی و پرطرفدار سی سخت به شمار می آید. گونه، آش دنگو، شله ماشکی، کله جوشک یا کلک سوز، آش کارده، تلی رملک، تپور و تلی ناردونه از خوش مزه ترین غذاها هستند که می توان در اقامتگاه های بوم گردی طعم بی نظیر آن را امتحان کرد.

    بهترین فصل سفر

    سی سخت در ارتفاعی بالای 2000 متر مستقر شده است و اقلیمی سرد دارد. ما به شما پیشنهاد می کنیم، در فصل بهار و تابستان که آب و هوای آن معتدل است به این شهر سفر کنید و از طبیعت بی نظیر آن لذت ببرید.