جستجوی در تمامی مقاصد

    رزرو اقامتگاه بوم گردی، هتل و کلبه های آشخانه - مانه و سملقان

    اقامتگاه های بوم گردی آشخانه برروی نقشه

    (برای دیدن اقامتگاه های نزدیک برروی نقشه، بزرگنمایی را کم کنید)

    درباره آشخانه - مانه و سملقان

    آشخانه یکی از شهرهای تابعه بخش مانه و سملقان استان خراسان شمالی است که در فاصله 43 کیلومتری بجنورد (مرکز استان) جای دارد. شهر آشخانه از شمال به راز و جرگلان، از جنوب به جاجرم و از شرق به بجنورد محدود می شود. اگر از سمت استان های شمالی کشور عازم سفر به استان خراسان شمالی باشید، در بدو ورود به این استان با شهر آشخانه مواجه می شوید. اکثر بومیان آشخانه را کردهای کرمانج تشکیل می دهند و با زبان کردی کرمانجی سخن می گویند. شهر آشخانه از منابع آبی بسیار خوبی برخوردار است که منشا آن کوه های آلاداغ می باشد، از این رو کشاورزی و دام پروری در روستاهای مجاور آشخانه بسیار پر رونق است.

    جذاب ترین دیدنی های شهر آشخانه

    شهر زیبای آشخانه دارای طبیعتی بکر و چشم اندازهای طبیعی بسیار زیبایی در گوشه کنار می باشد. روستای قصر قجر، امامزاده دلاور، آبشار بیار، منطقه شمار ممنوع درکش و هاور، دریاچه سد شیرین دره و تپه باستانی قلعه خان از جاذبه های گردشگری آشخانه می باشند که در ادامه به معرفی برخی از مهم ترین آن ها می پردازیم.

    آبشار بیار یکی از مهم ترین جاذبه های طبیعی و گردشگری در روستای بیار است که در فاصله پنج کیلومتری آشخانه جای دارد. این آبشار از ارتفاعات جنوبی روستای بیار سرچشمه می گیرد و در فصل بهار میزان آب آبشار به بیشترین حد خود می رسد. برای رسیدن به این آبشار که ارتفاع آن 15 متر می باشد، لازم است مسیر کوتاهی را به پیاده روی بپردازید که البته به محض رسیدن به آبشار محو زیبایی آن می شوید و خستگی پیاده روی از تنتان در می رود.

    تپه باستانی ریوی: این جاذبه که جنبه تاریخی دارد در فاصله پنج کیلومتری شهر آشخانه واقع شده است و طبق بررسی های صورت گرفته و کاوش های انجام شده، بقایای یافت شده در این مکان مربوط به دوران حکومت هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان می باشد. این محوطه تاریخی با شماره 720 به ثبت آثای ملی ایران رسیده است.

    منطقه شکار ممنوع درکش و هاور یکی از بکرترین جاذبه های طبیعی این منطقه می باشد که در فاصله 26 کیلومتری شهر آشخانه قرار دارد. این منطقه کوهستانی دارای چشم انداز های بکر، چشمه ساران فراوان و گونه های مختلف گیاهی و جانوری می باشد که زیبایی منطقه را دوچندان کرده است. روستای درکش دارای جنگل های فراوان مانند تنها جنگل بلوط در شرق ایران نیز می باشد. با سفر به منطقه درکش و هاور می توانید ضمن گردش در کوهستان های سرسبز و زیبا، شاهد مرال های در حال گشت در دل طبیعت سرسبز و بکر کوهستانی نیز باشید.

    سد شیرین دره یکی دیگر از جاذبه های نزدیک به آشخانه است که در فاصله 30 کیلومتری از این شهر جای دارد. این سد با هدف تامین آب مورد نیاز برای بجنورد و شهر ها و روستاهای اطراف آن پی ریزی شد و آب شرب شهر آشخانه نیز از همین سد تامین می شود. در حال حاضر این دریاچه مصنوعی زیستگاه ماهی های گوناگونی می باشد از این رو به یکی از مناطق تفریحی و گردشگری این استان تبدیل شده و مردم در آن به ماهیگیری می پردازند.

    فرهنگ و سوغات

    شهر آشخانه محل زندگی مردمانی اصیل از طایفه کردهای کرمانجی است که در گذشته ساکن این منطقه شده اند. مذهب مردم شهر آشخانه شیعه می باشد و محلیان به باغداری، تولید صنایع دستی، لبنی و زنبورداری مشغول اند. از مهم ترین سوغات شهر آشخانه می توان به فطیر، محصولات لبنی، صنایع دستی و عسل کوهی اشاره نمود.

    بهترین زمان سفر به آشخانه مانه و سملقان

    شهر آشخانه دارای آب و هوای مدیترانه ای است و در این شهر شاهد زمستان های سرد و تابستان های گرم می باشیم، از این رو یهترین فصل سفر به آشخانه بهار و اوایل تابستان می باشد تا از بهترین آب و هوای آن بهره مند شوید. اگر در طول سفر به شهر آشخانه به دنبال مکانی درنج و امن جهت اقامت می گردید، پیشنهاد می شود فهرست اقامتگاه های بوم گردی آشخانه و نیز هتل ها، خانه های بومی و محلی این شهر را در سامانه رزرو یواسپیس، پلتفرم خدمات بوم گردی، مشاهده نموده و نسبت به رزرو اقامتگاه بوم گردی مورد نظر در آشخانه اقدام نمایید و خاطره سفری به یادماندنی در کنار عزیزانتان رقم بزنید.