جستجوی در تمامی مقاصد

    مرتب سازی:

    نتایج جستجو 56 اقامتگاه

    • روستاهای شیراز - استان فارس

    اقامتگاه بوم گردی های شیراز برروی نقشه

    (برای دیدن اقامتگاه های نزدیک برروی نقشه، بزرگنمایی را کم کنید)

    درباره شیراز - استان فارس

    شهر شیراز مرکز استان فارس و از کلان شهر های کشور بوده و در مجاورت شهرستان های کازرون، فیروزآباد، ارسنجان، مرودشت، جهرم و فسا واقع شده است. این شهر بدلیل داشتن جاذبه های تاریخی و طبیعت گردی بسیار، مورد توجه گردشگران ایرانی و خارجی قرار گرفته است. با مطالعه مطالب زیر می توانید با پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری، مناطق دیدنی توریستی، بهترین فصول سال برای برای سفر به شیراز، آداب و رسوم، سوغات و ... آشنا شده و با آگاهی بیشتری سفر خود را آغاز کنید؛ همچنین شما با جستجو در سایت یواسپیس می توانید فهرست اقامتگاه های بوم گردی شیراز را مشاهده کرده و بهترین اقامتگاه بوم گردی را برای اقامت انتخاب و رزرو کنید.

    مناطق جذاب دیدنی و توریستی

    حافظیه و سعدیه: آرامگاه دو شاعر بزرگ ایرانی می باشد که در نزدیکی دروازه قرآن شیراز قرار دارند. بنای این دو مقبره با معماری زیبای ایرانی ساخته شده و دارای فضایی مفرح برای دوستداران این دو است.

    ارگ کریم خانی: اگر در حال شیرازگردی و گشت و گذار در شهر باشید، احتمالا ارگ کریم خانی و برج های آن چشمتان را خواهد گرفت. این قلعه از دوره زندیه بجا مانده و همچنان با صلابت و پابرجاست. این قلعه از چهار برج، حوض، شاه نشین، طاق ها و یک حمام سنتی منحصربفرد تشکیل شده و چیزی که جذابیت این قلعه را بیشتر می کند، وجود نقاشی هایی در ایوان ها و اتاق ها می باشد.

    عمارت شاپوری: این عمارت که دوره پهلوی بنا شده، دارای چشم اندازی منحصربفرد بوده و در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده است. عمارت شاپوری ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی ست از ویژگی های منحصربفرد آن در دوره خودش می توان به وجود راه پله و بالکن در ساختمان اشاره کرد.

    مسجد جامع عتیق شیراز: این مسجد پیش از اسلام بنا شده و در دوره های مختلف مرمت شده است. مسجد جامع عتیق توجه بسیاری از کارشناسان را به خود جلب کرده و معماری خاص و زیبایش برای گردشگران از جذابیت بسیاری برخوردار است.

    خانه بومی فروغ الملک (موزه هنر مشگین فام)، مدرسه خان، رصدخانه ابوریحان بیرونی، آرامگاه خواجه کرمانی، آب انبار وکیل (موزه آب)، خانه صابر (موزه لباس های سنتی)، خانه منطقی نژاد (موزه موسیقی)، باغ ارم و باغ جهان نما سایر جاذبه های گردشگری و تاریخی شهر شیراز هستند.

    فصل های سفر و گردشگری

    اگر قصد سفر به شیراز را دارید، بهتر است اردیبهشت ماه را برای سفر انتخاب کنید؛ چون احتمالا آوازه ی رایحه خوش بهارنارنج به گوشتان خورده. در این ماه شیراز به اوج زیبایی خود می رسد و از آب و هوایی بهشتی برخوردار است. 15 اردیبهشت به روز شیراز نام گذاری شده و بهترین زمان برای سفر به این شهر و شرکت در جشنواره های مختلفی ست که به منظور آشنایی گردشگران با تاریخ، فرهنگ و آداب و رسوم برگزار می شوند.

    ویژگی های شهری و معماری

    معماری خانه ها و بناهای تاریخی هر شهر بر اساس آداب و رسوم، آب و هوا و شرایط اقلیمی متفاوت است. خانه های شیراز از آرامش و صفایی مثال زدنی برخوردار بوده و از ویژگی های آن می توان به وجود اتاق های یک دری، سه دری، پنج دری، ارسی، شاه نشین، گوشواره، حوض آب، درختان پرتقال و نارنج و ورودی ال شکل اشاره کرد. امروزه این خانه های سنتی به نگارخانه، موزه و اقامتگاه بوم گردی تبدیل شده و امکان بازدید از آن برای گردشگران فراهم شده است. در گوشه و کنار خانه های تاریخی شیراز معمولا نقش هایی از گل و پرندگان زیبا به چشم می خورد و همچنین وجود گچ کاری و آینه کاری های بی نظیر، نشانه دهنده تمدن و هنر معماری ایرانی ست. ساختن خانه پایین تر از سطح معابر، یکی دیگر از ویژگی های خانه های شیراز می باشد که با توجه به شرایط اقلیمی صورت گرفته است؛ همچنین این خانه های به گونه ای بنا شده اند که بیشترین بهره مندی از تابش آفتاب در فصل زمستان و بیشترین سایه در فصل تابستان را داشته باشند.

    فرهنگ و آداب و رسوم

    مراسم خواستگاری: مردم شیراز آداب و رسوم خاصی در مراسم خواستگاری دارند. در این مراسم ابتدا مادر و خواهر پسر به خانه عروس رفته و خانواده دختر برای نشان دادن موافقتشان، در کنار چای، شربت نیز می گذارند؛ اما در صورت مخالفت فقط با چای از آنها پذیرایی می شود. رخت برون و دست بوسون به ترتیب از جمله مراسم شیرازی ها قبل و بعد عقد می باشد.

    عروسی درخت نارنج: در این رسم اگر درخت نارنج حیاط خانه ای میوه ندهد، خانم صاحبخانه زنان همسایه را به خانه دعوت می کند و با اره ای تظاهر به بریدن شاخه درخت می کند. در این هنگام یکی از زنان ضامن درخت می شود و تور نازکی را روی درخت می کشد. سپس به خواندن آوازو شادی می پردازند و معتقدند که این درخت سال دیگر میوه می دهد.

    مراسم چهارشنبه سوری: مردم شیراز در چهارشنبه آخر سال به چشمه آب گرمی بنام حوض ماهی می روند و با ترتیب خاصی سروصورت خود را شستشو می دهند. فال گوش ایستادن، زیارت شاهچراغ و پختن آش ابودردا نیز از مراسم ویژه این شب می باشد.

    مراسم نوروز: مردم شیراز در سفره هفت سین، هفت میم را هم میگذارند که شامل مرغ، ماهی، میگو، مسقطی، مدنی، مویز و ماست است. دود کردن اسپند، روشن کردن شمع و گذاشتن تخم مرغ روی آینه از سایر آیین های باستانی نوروز در شیراز است.

    لباس محلی شیراز: لباس محلی این شهر از رنگ های بسیار شاد تشکیل شده است. کینگ (پیراهن بلند)، تنبان تورکی، چارقد (پارچه ی نازک ملیله دوزی شده)، آرخالق (لباس گرم)، یاغلوق (دستمالی که به پیشانی بسته می شود) و اوز لباس محلی زنان شیراز می باشد و لباس مردان از چقه، کپنک، شال کمر، پیراهن و آرخالق تشکیل شده است.

    سوغات و صنایع دستی

    فالوده معروف شیرازی یکی از خوراکی های خوشمزه این شهر است که نمی توان آن را بعنوان سوغاتی خریداری کرد؛ اما پیشنهاد می کنیم حتما آن را امتحان کنید. از سوغات این شهر می توان به شیرینی هایی نظیر بادام سوخته، مسقطی، یوخه، کلوچه شیرازی، حلوای شیرازی و همچنین انواع عرقیجات گیاهی نظیر عرق بهارنارنج، بیدمشک، نسترن، گلاب و ..  اشاره کرد. از جمله صنایع دستی این شهر نیز می توان منبت کاری، قلم زنی و خاتم کاری را نام برد.