جستجوی در تمامی مقاصد

    • روستاهای شاهین شهر - استان اصفهان

    اقامتگاه بوم گردی های شاهین شهر برروی نقشه

    (برای دیدن اقامتگاه های نزدیک برروی نقشه، بزرگنمایی را کم کنید)

    درباره شاهین شهر - استان اصفهان

    شاهین شهر در فاصله 17 کیلومتری شمال شهر اصفهان واقع شده است و از شهرهای نوپای استان اصفهان محسوب می شود. شهرستان شاهین شهر از شمال با کاشان، از شرق با نطنز و اردستان، از غرب با گلپایگان و نجف آباد و از جنوب با شهر اصفهان همسایه است. تصویر این شهر بر روی نقشه، شبیه عقاب و شاهین است، از این رو شاهین شهر نامیده شده است. شاهین شهر دارای آب وهوایی خشک است و به دلیل داشتن پالایشگاه و پتروشیمی، جزو شهرهای صنعتی و آلوده به حساب می آید. شاهین شهر قبل از اینکه تبدیل به شهر شود با نام مزرعه امیرآباد شهرت داشت و کشاورزی در آن رونق فروانی داشت. با شروع ساخت پالایشگاه و نیروگاه اصفهان در زمان پهلوی، خانواده های ارتش ایران و آمریکا در این شهر سکونت پیدا کردند و به دلیل سکونت آمریکایی ها به عنوان شهر توریستی شناخته می شد. شاهین شهر دارای تنوع قومیتی بسیاری است و پایه آن بر مهاجرت گذاشته شده است، اما بیشتر آنها از لحاظ نژادی، بختیاری و از مردم خوزستان هستند. یواسپیس، پلتفرم خدمات بوم گردی با ارائه فهرست اقامتگاه های بوم گردی و همچنین رزرو آنلاین زیباترین خانه بومی ها و اقامتگاه های سنتی به شما کمک می کند تا لحظاتی به یاد ماندنی از سفر به شاهین شهر برای خود رقم بزنید.

    متداول ترین آداب و رسوم

    آتش افروزی و جل جلانی و قاشق زنی از مراسم محلی شاهین شهر می باشند که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

    آتش افروزی و جل جلانی: در شب های هفدهم تا نوزدهم دی ماه کودکان در دسته های مختلف جمع می شوند و هر دسته در یکی از بلندی های شهر هیزم آتش می زنند. آنها معتقدند اگر روشنائی به درختان برسد، آن سال میوه و سر درختی بیشتر می شود و آفات از بین می رود. برخی به نیت آن که درختان میوه بیشتری بدهند به قبرستان رفته و سنگ های کوچک و بزرگ جمع می کنند و به شاخه درختان آویزان می کنند.

    قاشق زنی: در این رسم کودکان و نوجوانان با زدن قاشق به یک ظرف فلزی، به در خانه همسایه ها می رفتند و آنها با دادن شیرینی و شکلات  و تنقلات در ظرف کودکان این رسم را گرامی می داشتند و شادی را به آنها هدیه می دادند.

    زیباترین جاذبه های گردشگری شاهین شهر

    کاروانسرای مادر شاه، ارگ مورچه خورت، کاروانسرای مورچه خورت، غار و قنات وزوان از جاذبه های دیدنی شاهین شهر به شمار می آید که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

    کاروانسرای مادر شاه: این کاروانسرا که قدمت آن به اواخر سلطنت شاه عباس دوم باز می گردد، از برجسته ترین کاروانسراهای برون شهری عصر صفوی محسوب می شود.

    ارگ مورچه خورت: این ارگ، دومین قلعه بزرگ ایران است که قدمت آن به سال نهم هجری برمی گردد. ارگ موچه خورت بنایی بسیار زیبا و کهن دارد که نمایانگر زندگی شهری در روزگاران قدیم بوده است. بنای بسیار باشکوه این قلعه باعث جذب توریست ها و گردشگران بسیاری شده است.

    غار و قنات وزوان: یکی از قنات های ایرانی ثبت شده به عنوان میراث جهانی یونسکو، قنات وزوان می باشد. در نقطه ای از این قنات، دو شکاف زیرزمینی وجود دارد. این شکاف ها، چهل لیتر آب را در پشت سد به مدت 120 روز ( از دهم آذر تا دهم فروردین سال بعد) ذخیره می کنند و سپس آنها را به مخازن بزرگی که در زیرزمین است، هدایت می کنند.

    معروف ترین صنایع دستی و سوغات این شهر

    خاتم کاری، مینا کاری روی سفال، ظروف مینیاتوری، فیروزه کوبی و قلم زنی از صنایع دستی مشهور در شاهین شهر و بسیار پرطرفدار می باشند. سوغات های خوراکی معروف این شهر شامل شیره انگور، کشمش، بادام و گردو می باشد که مورد توجه گردشگران نیز قرار گرفته است.

    خوش رنگ و لعاب ترین غذاهای محلی شاهین شهر

    کله گنجشکی، نخود آب، یخنی لوبیا، بریونی و کشک بادمجان از غذاهای بسیار خوش طعم شاهین شهر می باشد که چشیدن آن در اقامتگاه های بوم گردی توصیه می شود.

    بهترین زمان سفر

    ما به شما پیشنهاد می کنیم، چنانچه قصد سفر به شاهین شهر را دارید در اوایل بهار که آب و هوا معتدل است به این شهر سر بزنید و از گشت و گذار در طبیعت زیبای آن بهره ببرید.