جستجوی در تمامی مقاصد

    • روستاهای سبزوار - استان خراسان رضوی

    اقامتگاه بوم گردی های سبزوار برروی نقشه

    (برای دیدن اقامتگاه های نزدیک برروی نقشه، بزرگنمایی را کم کنید)

    درباره سبزوار - استان خراسان رضوی

    شهر سبزوار مرکز شهرستان سبزوار و یکی از شهرهای استان خراسان رضوی می باشد که در گذشته به نام بیهق شهرت داشته است. شهرستان سبزوار از شمال با جوین، از جنوب با بردسکن، از شرق با نیشابور و از غرب با شاهرود همجوار می باشد. چنانچه قصد سفر به  سبزوار را دارید و به دنبال مکانی متفاوت برای اقامت خود می گردید، سایت یواسپیس با ارائه فهرست اقامتگاه های بوم گردی و خانه های بومی، بی نظیرترین بوم گردی ها را با مناسب ترین قیمت به شما معرفی کرده است تا با انتخابی درست از تجربه ای متفاوت در اقامتگاه های بوم گردی بهره مند شوید.

    آیین های سنتی دیار سبزوار

    سبزوار را شهر آیین های سنتی می خوانند، آیین هایی خاص و ماندگار چون چهارشنبه سوری، ورشرنگ، چادر پوشان حسنیه قنادها و مراسم اسب چوبی که در ادامه به شرح مختصر دو مورد از این سنت ها می پردازیم: 

    چهارشنبه سوری: در برخی از مناطق شهر، مردم بر این باورند که در شب چهارشنبه سوری روح در گذشتگانشان آزاد است و به خانه های دنیایی خود سر می زنند، به همین خاطر برای آن شب غذایی به نام علفه می پزند و همراه کاسه آبی بر روی پشت بام می گذارند تا روح مردگان از آن استفاده کنند. در سویی دیگر نان با روغن زرد پخت کرده و آن را میان اهالی روستا پخش می کنند تا مردم برای شادی روی در گذشته ی آنها فاتحه ای بخوانند.  

    مراسم اسب چوبی: نمایشی زیبا که 100 سال قدمت دارد و بیشتر در روستاهای سبزوار به چشم می خورد. در این نوع نمایش فردی بیگانه سوار بر اسب است و مردان، زنان و کودکان از آن وحشت می کنند اما افرادی هستند که از جان خود می گذرند و او و اسبش را نابود می کنند و این آغاز نهضت سربداران است.  

    غذاهای خوش طعم و خوش رنگ در سبزوار

    اوجیج، کمه جوش، اشکنه، مسوه، دنی، کاچی، آش ماست و قلیه بادمجان از غذاهای خوش رنگ و لعاب سبزوار است که در میان گردشگران از محبوبیت خاصی برخوردار است و با سفر به این شهر نباید از عطر و طعم آن به سادگی گذشت. 

    جذاب ترین دیدنی های تاریخی و طبیعی سبزوار

    مصلی تاریخی شهر، مسجد جامع، بقعه امامزاده یحیی، آتشکده خانه دیو (آذر برزین)، آتشکده میر مظفر، خانه اسکویی، آرامگاه بقراط، یخدان های سبزوار، مدرسه فخریه، حوض هشت پایه، خانه امین التجار، سرای معمارزاده، روستای بلاش آباد، روستای زعفرانیه، رودخانه دلبر، آبشار برغمد و کویر دو شاخ از زیبایی های تاریخی و طبیعی شهر است که سبب شده در فصل های های مختلف سال پذیرای گردشگران و تاریخ دوستان بسیاری باشد. در ادامه به شهر مختصر برخی از این دیدنی ها می پردازیم:

    آتشکده مظفر: یکی از بناهای باستانی متعلق به دوره ساسانی است که به شکل چهار طاقی با سنگ و گچ روی تپه ای ساخته شده و محل عبادت زرتشتیان بوده است. 

    خانه باغ اسکویی: یکی از آثار ملی ایران با نمایی از آجر و گچ بری که متعلق به عصر قاجار است. این خانه تاریخی شامل هشتی، مطبخ، آب انبار، بادگیر و زیرزمین است.

    مدرسه فخریه: قدیمی ترین مدرسه ایران است که توسط فخرالدوله دیلمی در قرن چهارم هجری در یکی از خیابان های مرکزی سبزوار بنا شد. مدرسه تاریخی فخریه همچنان کاربری خود را حفظ کرده است و امروزه به عنوان حوزه علمیه مورد استفاده قرار گرفته است.    

    آبشار برغند: در فاصله تقریبا 30 کیلومتری سبزوار آبشار فصلی برغند قرار دارد که به سبب طبیعت زیبا و چشم نوازش در فصل تابستان محل مناسبی برای گردش و استراحت گردشگران و طبیعت دوستان است.

    هنر دست مردمان هنرمندان سبزواری و سوغات خوشمزه این شهر

    مردان و زنان هنرمند شهر آثاری رنگارنگ و متنوعی چون گلیم، نمد مالی، مسگری، سفالگری، قالیبافی، خراطی و سبد بافی را با هنرمندی تمام می آفرینند و تزئین می کنند که چشم هر گردشگر و مسافری را مجذوب خود می کند. کلوچه زنجبیلی و انواع ادویه (زردچوبه و زیره) در میان مردمان محلی و گردشگران طرفداران خاص خود را دارد.

    بهترین فصل سفر

      یواسپیس به شما پیشنهاد می کند چنانچه قصد سفر به دیار سبزاوار را دارید فصل بهار و پاییز بهترین زمان سفر است تا هم از گرمای تابستان و هم سرمای زمستان در امان باشید و اوقات خوش و به یاد ماندنی را در کنار عزیزانتان تجربه کنید.