جستجوی در تمامی مقاصد

    • روستاهای قوچان - استان خراسان رضوی

    اقامتگاه بوم گردی های قوچان برروی نقشه

    (برای دیدن اقامتگاه های نزدیک برروی نقشه، بزرگنمایی را کم کنید)

    درباره قوچان - استان خراسان رضوی

    شهر قوچان یکی از شهرهای استان خراسان رضوی است که در شمال غربی مرکز استان (مشهد) قرار دارد. قوچان قدیمی ترین شهر خراسان است که قدمتش به 250 سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد. این شهر قدیمی و تاریخی از شمال با شهرستان درگز، از جنوب با نیشابور، از شرق با چناران و از غرب با فاروج (خراسان شمالی) همجوار است. چنانچه قصد سفر به قدیمی ترین شهر خراسان را دارید و به دنبال مکانی متفاوت برای اقامت خود می گردید، سایت یواسپیس با ارائه فهرست اقامتگاه های بوم گردی، بی نظیرترین بوم گردی ها را با مناسب ترین قیمت به شما معرفی کرده است تا با انتخابی درست از تجربه ای متفاوت در اقامتگاه های بوم گردی بهره مند شوید.

    آیین های ارزشمند بومیان قوچان

    کشتی چوخه: یکی از انواع کشتی پهلوانی است که در شمال خراسان از محبوبیت خاصی برخوردار می باشد. در کشتی چوخه حریفان آستین های پیراهن و پاچه های شلوارشان را تا می زنند (به اصطلاح محلی ور می مالند) و به مصاف هم می روند و به فرد برنده جایزه ارزشمندی اهدا می شود.

    ماه محرم: در ایام محرم علاوه بر عزاداری در مساجد، مراسم علم گردانی و قربانی کردن گوسفند در نقاط مختلف قوچان برگزار می شود و پس از آن بر سر مزار شهدا حاضر می شوند و تجدید پیمان می کنند.

    موسیقی: آنچه باعث منحصر به فرد شدن قوچان از دیگر شهرهای خراسان شده است موسیقی محلی این دیار است و به همین سبب همگان بر این باورند که قوچان پایتخت موسیقی مقامی می باشد که در بخش فرهنگی و معنوی یونسکو به ثبت رسیده است.

    پوشش: لباس مردمان این دیار، کم نظیر و زیبا است و بخشی از هویت مردم شهر را نشان می دهد. لباس سنتی مردان شامل شلوار کردی، جوراب، دستمال گردن، شال کمر و کلاه و پوشش زنان از شلوار با ساق های رنگارنگ، شال های رنگی، پیراهن های تزئینی با جنس های متفاوت تشکیل شده است.

    طعمی ماندگار در قوچان

    از غذاهای این دیار که در میان گردشگران از محبوبیت خاصی برخوردار است می توان به اشکنه محلی، آش آبکش، دیزی سنگی و یتیمچه اشاره کرد که توصیه می شود چنانچه به این منطقه سفر کردید از غذاهای خوش عطر و طعم منطقه غافل نشوید.

    زیبایی های چشم نواز دیار قوچان

    شهر قوچان با جاذبه های دیدنی بسیار از جمله شهرهای خراسان است که در سال پذیرای گردشگران بسیاری می باشد. از جمله این زیبایی ها می توان به موزه مردم شناسی، دره شمخال، دره یوسف خان، آرامگاه بابا حسن، آبگرم شهر کهنه، مدرسه عوضیه، سد تبارک، کاروانسرای سهل آباد، رباط شورچه، چنار تپه، غار کلر، آبشار ودره سراب، روستای دربادام، روستای زیرابه و روستای گوگان اشاره کرد. در ادامه به شرح مختصر برخی از دیدنی ها می پردازیم:

    دره شمخال: در فاصله 85 کیلومتری شهر قوچان دره زیبا و منحصر به فرد شمخال قرار دارد که در فصل تابستان پذیرای طبیعت دوستان بسیاری می باشد. طول دره تقریبا 18 کیلومتر است که اطراف آن را کوه هایی به ارتفاع حدودا 200 متر احاطه کرده اند.

    مدرسه عوضیه: مسجد جامع یا همان مدرسه عوضیه توسط حاج عوض وردی در شهر کهنه ساخته شده است که بر اثر زلزله تخریب و به همت مردمان منطقه مجدد بنا شده است.

    کاروانسرای سهل آباد: کاروانسرایی در فاصله حدودا 55 کیلومتری شهر قوچان که متعلق به اواخر دوره تیموریان و اوایل دوره صفویان است و در روستای سهل آباد قرار دارد.

    غار کلر: صاحب نظران معماری صخره ای، کلر را متعلق به دوره ایلخانی می دانند. غار کلر در روستایی به همین نام و در فاصله 25 کیلومتری شهر قوچان واقع شده است و به عنوا یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است.

    صنایع دستی منحصر به فرد و سوغات خوشمزه

    هنرمندان قوچان آثاری چون پوستین دوزی، نمد مالی، سفالگری، گلیم بافی، جاجیم بافی و چارق دوزی را به زیبایی هر چه تمام تر می آفرینند که در نوع خود منحصر به فرد و خاص است. لبنیات مرغوب، شیره انگور، کشمش و عسل از خوشمزه های این دیار است که در میان گردشگران از طرفداران خاصی برخوردار می باشد.

    بهترین زمان سفر

    با توجه به شرایط کوهستانی شهر قوچان یواسپیس به شما پیشنهاد می کند چنانچه قصد سفر به این دیار را دارید فصل بهار و تابستان بهترین زمان سفر به قوچان است تا از زیبایی منطقه بهترین بهره را ببرید و در کنار عزیزانتان اوقات خوشی را تجربه کنید.