جستجوی در تمامی مقاصد

    • روستاهای کاشمر - استان خراسان رضوی

    اقامتگاه بوم گردی های کاشمر برروی نقشه

    (برای دیدن اقامتگاه های نزدیک برروی نقشه، بزرگنمایی را کم کنید)

    درباره کاشمر - استان خراسان رضوی

    شهر تاریخی و کهن کاشمر مرکز شهرستان کاشمر در ناحیه ی شرقی ایران و جنوب غربی استان خراسان رضوی قرار دارد. کهن شهر کاشمر از غرب به بردسکن، از شرق به تربت حیدریه، از شمال به نیشابور و از جنوب به استان خراسان جنوبی محدود می شود. قدمت کاشمر به قرن هشتم هجری و دوران اسماعیلیه بازمی گردد و وجود آثار باستانی، طبیعی و مذهبی متعدد و میراث معنوی ارزشمند و غنی باعث شده این شهر زیبا مرکز توجه گردشگران فراوانی باشد.
    چنانچه شما هم علاقمند به سفر و بازدید از آثار تاریخی و طبیعی هستید با مراجعه به سایت یواسپیس، پلتفرم خدمات بوم گردی اطلاعات جامع و کاملی راجع به جاذبه های گردشگری و مراکز اقامتی و بوم گردی این شهرستان بدست آورید. سامانه رزو آنلاین یواسپیس با ارائه فهرست اقامتگاه های بوم گردی زیباترین و پرطرفدارترین خانه بومی ها و اقامتگاه های سنتی را به گردشگران عزیز معرفی می کند.

    ویژگی های شهری کاشمر

    اقامتگاه های بوم گردی شهرستان کاشمر به دلیل معماری منحصر به فرد و قدیمی و همچنین قرارگیری در فضایی دنج و چشم نواز از محبوب ترین مراکز اقامتی هستند که توجه گردشگران داخلی و خارجی فراوانی را به سوی خود جلب کرده اند. اغلب این بوم گردی ها خانه هایی سنتی و قدیمی با بافتی کاملا بومی، حیاطی برزگ و دلباز و اتاق هایی با چشم انداز و ویویی رو به طبیعت بکر منطقه می باشند.

    فرهنگ غنی و کهن کاشمری ها

    تعزیه خوانی، قنبرخوانی، نخل گردانی نقالی و پرده خوانی، نوروزخوانی، چول قزک، جشن خرمن، شوخنی و چشم زخم از جمله رسوم خاص و ویژه ی کاشمری ها است.

    چول قزک : در برخی از روستاها زمان خشکسالی کودکان عروسکی به نام چول قزک ساخته و با گذر کردن از کوچه های روستا در چند خانه را می زدند و با خواندن ترانه های محلی راجع به خشکسالی و باران خواهی از صاحبخانه خوراکی، آجیل و هدیه طلب می کردند.

    جشن خرمن : همه ساله هنگام جمع آوری خرمن ها مردم روستا با نواختن سازهای محلی سرنا و دهل و اجرای نمایش توسط جوانان مراسم شادی و جشن برگزار می کنند و در نمایش با حرکات دست و پا، بیل زدن، بذر پاشیدن، چهار شاخ زدن و در کیسه کردن گندم را به نمایش می گذارند.

    صنایع دست ساز و سوغات خوراکی

    صنایع دستی شهرستان کاشمر از جمله هنرهای اصیل و ارزشمند ایران است که پیشنیه و سابقه ای بسیار طولانی دارد. گیوه کاشمری، بافت قالیچه، فرت بافی (چادرشب)، رودوزی، نقاشی و طراحی روی چوب، سفال، سنگ و پارچه، پاپیه ماشه و تولید محصولات چوبی و حصیری از جمله هنرهای دست ساز بومیان هنرمند و خوش سلیقه ی این دیار کهن می باشد. سوغات خوش طعم و لذیذ خوراکی این سرزمین زیبا نیز شامل میوه ی انگور، شیره ی انگور، کشمش سبز، زعفران، آلوچه، گردو، پسته، انار، میوه خشک و نخودچی می باشد.

    اماکن دیدنی و تفریحی شهر متمدن و تاریخی کاشمر

    شهر دیدنی و بسیار زیبای کاشمر به دلیل بهره مندی از آثار باستانی، طبیعی و مذهبی متعدد از قطب های مهم صنعت گردشگری استان خراسان رضوی به شمار می آید. مسجد جامع شهر، یخدان فروتقه، آستان مقدس امامزاده سید مرتضی (ع)، قلعه گبر حصار، آسیاب آبی قوژد، یخچال طبیعی بند قرا، آبشار و آبگرم کریز، کاروانسرای قدیمی حاج کاظم، بقایای قلعه ارگ، منطقه گردشگری کوهسرخ، بقعه امامزاده حمزه (ع) (باغمزار) و آرامگاه سید حسن مدرس از دیدنی ترین و مهم ترین جاذبه های توریستی و گردشگری شهرستان کاشمر هستند.

    آبشار و آبگرم معدنی کریز در 3 کیلومتری روستایی به همین نام و 15 کیلومتری شهر ریوش قرار دارد. آب این چشمه حاوی مواد و املاح معدنی بسیاری ست که برای درمان انواع بیماری ها موثر می باشد.

    منطقه کوهسرخ به دلیل برخورداری از پوشش گیاهی متنوع، گونه های جانوری متعدد، آب و هوای بسیار مطلوب و معتدل و بافت پلکانی و کوهپایه ای روستاهای اطراف توجه گردشگران بسیاری را به سوی خود جلب کرده است.

    بهترین فصل سفر

    شهرستان کاشمر اقلیم و موقعیت جغرافیایی خشک و گرمی دارد، بنابراین بهترین زمان سفر به این شهر زیبا فصل های پاییز و بهار می باشد. سفر در فصل تابستان به دلیل گرمای زیاد و زمستان به دلیل سرد و خشک بودن آب و هوا توصیه نمی شود.