جستجوی در تمامی مقاصد

    رزرو اقامتگاه بوم گردی، هتل و کلبه های شهر همدان - استان همدان

    شهرهای استان همدان

    بوم گردی های شهرهای اطراف

    مرتب سازی:

    نتایج جستجو 13 اقامتگاه

    اقامتگاه بوم گردی های شهر همدان برروی نقشه

    (برای دیدن اقامتگاه های نزدیک برروی نقشه، بزرگنمایی را کم کنید)

    درباره شهر همدان - استان همدان

    شهر همدان یکی از زیباترین شهرهای ایران می باشد که در منطقه غربی و کوهستانی کشورمان واقع شده است. همدان را به نام های دیگری همچون هگمتانه، هگمتان، اکباتان و آنادانا نیز می خوانند و از قدیمی ترین شهرهای ایران و از کهن ترین شهرهای جهان به شمار می رود. شهر همدان در جوار شهرهای فامنین، کبودر آهنگ، بهار، تویسرکان و ملایر قرار دارد و در روزگار هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، آل بویه و سلجوقیان پایتخت ایران بوده است.

    چنانچه قصد سفر به پایتخت فرهنگ و تمدن ایران را دارید می توانید با مراجعه به سامانه یواسپیس، پلتفرم خدمات بوم گردی، فهرست اقامتگاه های بوم گردی شهر همدان را بررسی کنید و پر طرفدارترین اقامتگاه ها و خانه های بومی را با بهترین قیمت در این سامانه انتخاب و رزرو نمایید تا علاوه بر همدان گردی خاطراتی به یادماندنی را در بوم گردی های سنتی شهر که یادآور گذشته است برای خودتان رقم بزنید.  

    هنر معماران همدانی

    با توجه به سرمای شدید در زمستان و هوای معتدل در تابستان، معماری خانه های سنتی همدان شامل حیاط مرکزی، تالار، شاه نشین، سه دری، دالان، ایوان، سیزان و حوضخانه بوده که با گذشت زمان دست خوش تغییر و تحول قرار گرفته است. اقامتگاه های بوم گردی که در دل شهر یا روستا قرار دارند بافت قدیمی و سنتی خود را حفظ کرده اند. اقامتگاهایی که در فضایی سرسبز و دنج قرار گرفته و اتاق های آن با دست سازهای مردمان شهر آراسته شده است.

    فرهنگ اصیل مردمان هگمتانه

    در این سرزمین مردم در جشن ها، ایام سوگواری و عزاداری آداب و رسوم خاص خود را دارند. به عنوان مثال مراسم های نوروز از جمله خانه تکانی (دوده گیری)، سبزه انداختن، مراسم کوسه و کوسه که همانند حاجی فیروز پیام آور شادی و فصل بهار است، مراسم چهارشنبه سوری و سیزده بدر را نام برد. تشکیل هیئت های عزاداری، تعزیه خوانی، اجرای آیین سقائی، مراسم طشت گذاری و کشکول بر دست پیران از جمله رسوم عزادای در ماه محرم می باشد.

    طعمی متفاوت را در همدان تجربه کنید 

    شهر همدان مانند دیگر شهرهای ایران دارای غذاهای لذیذ و منحصر به فردی همچون آبگوشت بز باش، آبگوشت کلم قمری، آبگوشت یخنی، سر داشی، آش کاچی، آش آبغوره، آش ترخینه، آش میوه، آش شل پتله، آش هویج و جو، آش خیار چنبر، آش خشکبار، کوفته همدانی و آش آماج است که نمی توان  با سفر به همدان از طعم بی نظیرشان گذشت.

    سیری در همدان

    شهر تاریخی همدان علاوه بر مناطق طبیعی و مذهبی آثاری از روزگاران گذشته را در خودت حفظ کرده است که قدیمی ترین آثار متعلق به عصر هخامنشیان است که چشم هر گردشگری را جذب خود کرده و سیری در تاریخ و تمدن ایران را فراهم می کند که در ادامه به شرح برخی پرداخته ایم:    

    آرامگاه ابوعلی سینا:  مقبره ابوعلی سینا یکی از شناخته شده ترین جاذبه های گردشگری همدان و مربوط به عصر قاجار است که در مرکز شهر قرار دارد و به دو سبک ایران باستان و ایران بعد از اسلام بنا شده است.

    آرامگاه باباطاهر: مربوط به عصر معاصر و در شمال غربی شهر همدان واقع شده است. نما و بنای آرامگاه بابا طاهر از سنگ و داخل آن با کتیبه هایی از کاشی آراسته شده است.

    گنج نامه: سنگ نبشته های گنج نامه نوشته هایی است از دوره ی داریوش و خشایار شاه هخامنشی که بر صخره الوند در فاصله 5 کیلومتری غرب همدان واقع شده است. کتیبه ها از گذشته تا کنون نام های بسیاری را بر خود گرفته اند از جمله سنگ نبشته، نبشت خدایان، داد مهان، تنبابر، کتیبه های الوند، جنگ نامه و گنج نامه که در دوره های اخیر جنگ نامه و گنج نامه بیشتر مطرح بوده است.

    شیر سنگی: یک تندیس سنگی به شکل شیر است که به آن سنگ شیر هم گفته می شود که در میدانی به همین نام قرار دارد. برخی آن را یارگاری به جای مانده از زمان مادها و برخی دیگر متعلق به دوران اشکانیان می دانند.  

    گنبد علویان: این گنبد زیبا یکی از شاهکارهای معماری دوره سلجوقیان است که در بلوار علویان همدان واقع شده است. در ابتدا به عنوان مسجد بنا شده بود که با گذشت زمان با ایجاد سردابی در زیر زمین آن به مقبره آن خاندان تبدیل گشت.   

    برج قربان: از آثار تاریخی قرن هفتم یا هشتم هجری می باشد و آرامگاه حسن بن عطار حافظ ابوالعلا همدانی و امرای سلجوقی است. علت نامگذاری این بنا به برج قربان، گفته می شود در زمان لشکرکشی افغان ها در عصر صفویه این مکان سنگرگاه فردی به نام قربان بوده است.   

    حمام قلعه: حمام سنتی قلعه مربوط به عصر قاجار است  و در یکی از محله های قدیمی همدان به نام قاشق تراشان واقع شده است.  ورودی حمام بخش هشتی است که بعد از عبور از آن وارد حمام سرد و سپس حمام گرم می شوید.

    باغ ایرانی همدان: یک از باغ های زیبا و خاص همدان است به وسعت 3.5 هکتار با فضایی سرسبز و معماری منحصر بفرد و همچنین دسترسی آسان به آن از ویژگی های این باغ است.

    سوغات و هنر های دستی هگمتانه

    همدان مهد هنرهای دستی مردان و زنانی است که تاریخ و گذشته شهر را به یاد می آورند. هنرهایی رنگارنگ و خاص نظیر قالی بافی، گلیم بافی، گیوه بافی، قلم زنی روی مس، تراش شیشه، منبت کاری، معرق، کیف، کمربند و لباس چرم از جمله صنایع دستی همدان است. باسلوق، حلوا زرده، انگشت پیچ، شیره انگور، گز، انواع ترشی و مربا، آبنبات قیچی، راحت الحلقوم، نان کماچ و نان شیر مال از سوغات های خوشمزه این دیار است.  

    بهترین فصل سفر

    شهر زیبای همدان فصل زمستانی سرد و از فصل تابستانی معتدل برخوردار است به همین خاطر یواسپیس بهترین فصل سفر به همدان را از اوایل تیرماه تا اواخر شهریور ماه پیشنهاد می کند.