جستجوی در تمامی مقاصد

    رزرو اقامتگاه بوم گردی، هتل و کلبه های چابهار - استان سیستان و بلوچستان

    • روستاهای چابهار - استان سیستان و بلوچستان

    اقامتگاه بوم گردی های چابهار برروی نقشه

    (برای دیدن اقامتگاه های نزدیک برروی نقشه، بزرگنمایی را کم کنید)

    درباره چابهار - استان سیستان و بلوچستان

    چابهار یکی از شهرهای مهم استان سیستان و بلوچستان است که از شمال به شهرهای سرباز و راسک، از غرب به بندر جاسک و میناب، از شرق به کشور پاکستان و از غرب به دریای عمان متصل است. بندر چابهار در ساحل دریای عمان و اقیانوس هند قرار گرفته و تنها بندر اقیانوسی ایران است که اسکله آن توانایی پهلوگیری کشتی های اقیانوس پیما را دارد و به همین دلیل، موقعیت استراتژیک ویژه ای دارد و از مهمترین مناطق آزاد ایران محسوب می شود. بندر چابهار نزدیکترین راه دسترسی کشورهای آسیای میانه به آب های آزاد است و یکی از از پررونق ترین بنادر ایران محسوب می شود. چابهار دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوانی است که مقصد بسیاری از گردشگران می باشد. آب و هوای این شهر، بهاری و معتدل است، به همین دلیل آن را چابهار (چهار بهار) نامیده اند. یواسپیس، پلتفرم خدمات بوم گردی با ارائه فهرست اقامتگاه های بوم گردی و امکان رزرو آنلاین خاص ترین خانه بومی ها و یا اقامتگاه های سنتی به شما کمک می کند تا سفری متفاوت را در چابهار تجربه کنید.

    مرسوم ترین آداب و رسوم چابهار

    مردم چابهار فرهنگ بومی خود را با عشق حفظ کرده اند. هبرجنی، جل بندی و شب یکجایی از جمله آداب و رسوم این شهر می باشند که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

    هبرجنی: همان مراسم بله برون عروس می باشد که پس از خواستگاری، خانواده داماد پاسخ مثبت از عروس دریافت می کنند. 

    جل بندی: جل در زبان بلوچی به معنی پارچه ای دست دوخت که با سوزن دوزی و آینه کاری تزئین می شود. در مراسم عروسی، پارچه آذین شده که جل گفته می شود را به دو طرف حجله عروس وصل می کنند. مردم چابهار بر این باورند که این رسم برای دور نگه داشتن عروس از جادو و چشم زخم و نظر می باشد.

    شب یکجایی: عروس و داماد بعد از مراسم عروسی، در خانه پدر زن زندگی مشترک خود را آغاز و به مدت 4 روز در آنجا زندگی می کنند.

    دیدنی ترین جاذبه های گردشگری بندر چابهار

    بندر چابهار سرشار از جاذبه های زیبای گردشگری می باشد. کوه های مریخی چابهار، تالاب لیپار، جنگل حرا، روستای درک، روستای باستانی تیس، غارهای بان مسیتی، ساحل صخره ای چابهار، اسکله رمین، اسکله کنارک، درخت مکرزن، قلعه پیروز گت و موزه ای ارزشمند از گاندوها از جمله جاذبه های گردشگری بندر چابهار به شمار می آیند. در ادامه به معرفی زیباترین جاذبه ها می پردازیم.

    کوه های مینیاتوری و مریخی چابهار: در فاصله 50 کیلومتری بندر چابهار به روستای گواتر، منظره ای چشم نواز از کوه های مریخی را مشاهده می کنید که بسیار خاص و جذاب می باشند. این کوه ها یکی از منحصر بفردترین و زیباترین جاذبه های طبیعی ایران است و برخی از آنها شهرت جهانی دارند.  

    تالاب صورتی لیپار: در مسیر جاده ساحلی بندر چابهار به بندر گواتر، تالاب صورتی رنگی به چشم می خورد که منظره شگفت انگیزی را به وجود آورده است. رنگ صورتی این تالاب به دلیل وجود پلانکتون های گیاهی است که در دل آب های دریای عمان ایجاد شده است. تالاب لیپار جزو 4 تالاب صورتی جهان است که علاوه بر رنگ زیبای آن، وجود پرندگانی مانند فلامینگو، تیهو، عقاب وحشی، دلیجه، خوتکا، چنگر و طاووسک بر جذابیت این تالاب افزوده اند.

    جنگل حرا: در ناحیه ساحلی خلیج گواتر، جنگل دریایی فوق العاده طبیعی و شگفت انگیزی مشاهده می کنید. حرا درختچه ای است که در مرداب های نواحی گرم می روید و برگ های آن همیشه سبز و بیضی شکل هستند. در هنگام مد دریای عمان، تاج درختان حرا از آب بیرون می آیند و نمای بسیار چشم نواز به وجود می آورند.

    معروف ترین صنایع دستی و سوغات این بندر

    سوزن دوزی، سکه دوزی، چادر بافی، زری دوزی، گل دوزی، معرق صدف و تراش سنگ های قیمتی از صنایع دستی محبوب چابهار به شمار می آیند. شیرینی لندو، ماهی و میگو تازه، میوه های استوایی، انبه و زیتون از سوغاتی های مورد علاقه گردشگران این شهر می باشند.

    خوش رنگ و لعاب ترین غذاهای محلی چابهار

    تیموش و دوتینی، کراهی میگو، تنورچه، دوغ پا، تباهگ، تخلان و بت ماش از غذاهای لذیذ چابهار می باشند که می توان طعم لذیذ آن را در اقامتگاه های بوم گردی چابهار امتحان کرد.

    بهترین فصل سفر

    ما به شما پیشنهاد می کنیم به دلیل آب و هوای معتدل چابهار، از اواسط پاییز تا پایان فروردین به این شهر سفر کنید و از طبیعت بکر و مناظر زیبای آن لذت ببرید.