جستجوی در تمامی مقاصد

    رزرو اقامتگاه بوم گردی، هتل و کلبه های استان خراسان جنوبی

    مرتب سازی:

    نتایج جستجو 89 اقامتگاه

    اقامتگاه بوم گردی های خراسان جنوبی - بیرجند برروی نقشه

    (برای دیدن اقامتگاه های نزدیک برروی نقشه، بزرگنمایی را کم کنید)

    درباره استان خراسان جنوبی

    استان خراسان جنوبی سومین استان پهناور ایران در شرق کشور قرار دارد. خراسان جنوبی از شمال با استان خراسان رضوی، از جنوب با استان های سیستان و بلوچستان و کرمان، از غرب با استان های یزد و اصفهان و سمنان و از شرق با کشور افغانستان هم مرز است و مرکز استان شهرستان بسیار زیبای بیرجند می باشد. استان خراسان جنوبی شامل 11 شهرستان به نام های بیرجند، فردوس، سرایان، سربیشه، طبس، قائنات، درمیان، نهبندان، بشرویه، زیرکوه و خوسف است.

    استان خراسان جنوبی مهد ادب و فرهنگ در تمام فصول میزبان گردشگران عزیز می باشد. خانه های قدیمی و بومی در روستاهای دیدنی و خانه های تاریخی با قدمت چند صد سال در شهرستان ها با عنوان اقامتگاه بوم گردی فعال هستند که این بوم گردی ها در فضایی دنج و باصفا پذیرای مسافران و کویر نوردان گرامی می باشند.

    معماری کویری و بومی اقامتگاه ها

    بدلیل قرار داشتن روستای منحصر به فرد ماخونیک که به سرزمین لی لی پوت ها معروف است و کویر های دیدنی و جذاب سه قلعه و پلند در استان خراسان جنوبی، اقامتگاه های این استان از نوع خانه های بومی و کویری می باشند. اقامتگاه های بوم گردی این استان داخل شهر ها، روستاها و کویر خانه هایی قدیمی با معماری کاملا سنتی و اغلب کاهگلی هستند که دارای حیاطی بزرگ و دلباز با چیدمان گل های رنگارنگ و درختان سرسبز می باشد و معمولا اتاق های خانه ها با وسایل قدیمی، هنرها و صنایع دستی بومیان منطقه تزئین شده اند.

    فرهنگ بومی و اصیل استان خراسان جنوبی

    بومیان استان خراسان جنوبی مانند سایر مناطق کشور دارای فرهنگ و رسومات ویژه ای هستند که به چند مورد آن اشاره می کنیم. رسم شاه مولایی، به این صورت است که قبل از جشن نوروز ثروتمندان و یا افرادی که دشواری مالی ندارند برای تهیه مایحتاج نیازمندان دست به کار شده و هدایایی را فراهم می آورند. در این استان رسم حنابندان تنها برای شب قبل از جشن عروسی نیست بلکه برخی از بومیان قبل از سال نو  دست ها و موهای خود را با حنا رنگ می کنند و معتقدند بسیار با شگون و مبارک است. مردم معتقد و مذهبی این استان عزاداری و سوگواری در ماه  محرم و شب های قدر ماه رمضان و همچنین جشن و شادی در ولادت ائمه را با شکوه هر چه تمام تر برگزار می کنند.
    در استان خراسان جنوبی می توان از نوای دلنشین ترانه های شاد و آوازهای حماسی نیز بهره برد. سرنا، نی، دهل و دایره از مهم ترین سازهای موسیقی محلی این خطه هستند که در مراسمات و جشن ها همراه با رقص گروهی محلی استفاده می شود، از معروف ترین رقص ها می توان احوال و سه ضرب، ناره، چپ و راست شیرجه و چوب بازی را نام برد که در این بین چوب بازی جزو هیجان انگیزترین و شادترین رقص هاست.
    نوع پوشش بومی مردان و زنان این استان از زیبایی خاصی برخوردار است. مندیل (پارچه ای که بر روی سر می بندند)، جلیقه، نیم تنه و پاپوش گیوه تشکیل دهنده لباس مردان است، چارقد، دامن پر از چین و رنگی (شلیته)، جلیقه مخملی با تزئین زیورآلات (یل) هم جزو لباس زنان است که البته این نوع پوشش زیبا و اصیل بیشتر در روستاهای استان به چشم می خورد.

    از کویر سه قلعه تا سرزمین لی لی پوت ها

    استان خراسان جنوبی دارای جاذبه های تاریخی، مذهبی و طبیعی فراوانی است که توجه گردشگران، طبیعت دوستان و کویر نوردان بسیاری را به سوی خود جلب کرده است و تعدادی از این جاذبه ها در فهرست آثار ملی و یونسکو نیز به ثبت رسیده اند. کویر سه قلعه، کویر پلند، قنات بلده (ثبت شده در یونسکو)، سنگ سوراخ، کوشک فردوس و آبگرم معدنی هلال در شهرستان فردوس، حرم حضرت حسین بن موسی کاظم (ع)، کال جنی، ارگ تاریخی، چشمه آب گرم و سرد مرتضی علی و سد کریت در طبس، سنگ نگاره های قدیمی مربوط به دوره اشکانیان درخوسف، آرامگاه حکیم نزاری، ارگ کلاه فرنگی، بند دره و امیرشاه، عمارت اکبریه (ثبت شده در یونسکو)، مدرسه شوکتیه و قلعه تاریخی در بیرجند، آسیاب های آبی، بقعه متبرکه امامزاده محمد بن اصغر، قلعه دختر و منزل مستوفی در بشرویه، قلعه کوه، آرامگاه بزرگمهر قائنی و مسجد جامع در قائن، مسجد جامع افین در زیرکوه، سرزمین اعجاب انگیز ماخونیک، قلعه فورگ، روستاهای چنشت و فورگ و خراشاد از جذاب ترین جاذبه های گردشگری این استان هستند.

    سوغات و صنایع دستی مردم خوش ذوق خراسان جنوبی

    استان خراسان جنوبی به دلیل مهارت در کشاورزی و صنایع دستی شامل سوغات خوراکی و هنرهای دستی می باشد. برکه بافی، ترکه بافی، قالی بافی، جاجیم و گلیم بافی نیز از جمله هنرها و صنایع دستی بومیان این استان است. مهم ترین سوغات خوراکی این استان زعفران، زرشک، عناب و انار است که شهرت جهانی دارد، استان خراسان جنوبی بزرگترین تولید کننده عناب کشور به دلیل داشتن شرایط اقلیمی مساعد برای تولید عناب کشت این محصول در بین کشاورزان بسیار رواج داشته و منبع اصلی درآمدشان به شمار می آید. از بزرگترین اراضی کشت زرشک هم می توان شهرستان قائنات را نام برد که زرشک بی دانه ی آن از بهترین سوغات استان است، البته شهرستان قائنات علاوه بر تولید زرشک دارای زمین های کشت زعفران طلای سرخ و ارزشمند کویر نیز می باشد که به همین دلیل به پایتخت زعفران جهان معروف است. 

    بهترین فصل سفر

    استان کویری خراسان جنوبی از آب و هوایی نسبتا گرم و خشک برخوردار است بنابراین بهترین زمان سفر به این استان فصل های سرد سال و نوروز می باشد که علاوه بر آب و هوای مطلوب، شاهد طبیعت چشم نواز و بسیار زیبایی نیز خواهید بود.

    کویر نوردان و گردشگران گرامی چنانچه استان خراسان خراسان جنوبی مهد فرهنگ و تمدن را برای سفر انتخاب نموده اند با مراجعه به سایت یواسپیس می توانند اقامتگاه بوم گردی خود را نیز به صورت آنلاین رزرو نمایند. سامانه رزرو آنلاین یواسپیس فهرست اقامتگاه های بوم گردی و لیستی جامع و کامل از بهترین و پرطرفدارترین بوم گردی های استان خراسان جنوبی را با بهترین قیمت و بیشترین تخفیف در اختیار مسافران عزیز قرار می دهد.